Toerist in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Lily Bont - WaarBenJij.nu Toerist in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Lily Bont - WaarBenJij.nu

Toerist in Cairo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lily

27 Januari 2007 | Egypte, Caïro

Donderavond hadden we ons huis eindelijk op orde en waren we (voorlopig) klaar met vechten met onze huisbaas over de dingen die nog gedaan moesten worden (zoals bijv. warm water in de badkamer), dus konden we gisteren, vrijdag, beginnen met het ontdekken van de stad. We begonnen met 'Oud Cairo' en hebben daar door achterafstraatjes gedwaald. Vrijdag is natuurlijk een vrije dag hier, dus de straten waren vol met paraderende kinderrijke families en zaten er overal mannen in lange jurk op terrasjes tevreden aan hun shisha (waterpijp) te lurken. De vrouwen zijn veel meer gesluierd dan ik van onze vorige reis, zo'n 25 jaar geleden, kan herinneren en regelmatig zie je dames in 'ninja-pak' (alleen de ogen te zien of zelfs dat niet). Maar iedereen is erg vriendelijk, zeker als je een paar woorden Arabisch met ze spreekt. Alleen jammer dat ik van het antwoord nog niet veel begrijp. Dat moet nog komen. Als echte toeristen hebben we ook een paar prachtige (10/11e eeuwse) Koptische kerken en een (6e eeuwse) synagoge bezocht, allemaal nog steeds in gebruik.
Vandaag zijn we naar de Al Azhar moskee en universiteit (uit de 10e eeuw)geweest, voor Sunni moslims DE religieuze autoriteit (en behoorlijk conservatief, zo niet een stel fundi's). Na Allah begroet te hebben zijn we naar Khan alKhalili gegaan, sedert 1385 de grootste markt van Cairo. Het voorste deel daarvan is behoorlijk toeristisch, maar toen we even doorliepen waren we weer Egypenaren onder elkaar. Khan alKhalili is alles wat je je van een orientaalse markt voorstelt, inclusief een prachtig 'nostalgisch' cafe waar je vredig je Turkse koffie en je shisha kan genieten.
Cairo is druk, vol en vies, maar bubbelt en bruist van leven. Ca. 20 miljoen inwoners verdringen zich in de oude straatjes, overal miniwinkeltjes, overal mensen die zich voorthaasten, vaak met hun handelswaar op hun hoofd (ze fietsen zelfs met planken formaat deur volgestapeld met broden op hun hoofd rond; geen idee hoe ze op- en afstappen). Het verkeer is een mallemolen, iedereen snijdt elkaar vrolijk, niemand wordt kwaad of agressief. Een drukke straat oversteken is een avontuur; auto's stoppen niet voor rood licht (en groen voetgangerslicht) behalve als er een politieagent staat te zwaaien. Ben de eerste dag bijna platgereden toen ik vol vertrouwen bij groen overstak.
Morgen beginnen onze lessen. Ik ben benieuwd wat dat wordt.
Groet en ma'asalaama,
Lily

  • 28 Januari 2007 - 08:46

    Daphne:

    Leuk om zo je belevenissen te volgen! Hoe is je eerste week geweest? Zwaai uit Haarlem!

  • 28 Januari 2007 - 09:49

    Marijke:

    Ha lieverd!
    Wat heerlijk dat we mee kunnen genieten van je "dagboek". Zag het voor me, al die vage figuren die die 4 mooie meiden wilden bekijken met de hoop nog geld toe te krijgen ook. Heb het gevoel dat we met je meelopen door het bruisende Cairo. Wat zal je genieten daar! Jammer dat je niet nog een paar dagen hebt om alle indrukken te verwerken, je hoofd moet nu vol zitten en dan toch nu al weer het eerste college... In elk geval kun je studeren op een terras midden op een eiland i.p.v. in de regen in Haarlem. Veel sterkte met je eerste werkdag, en dikke kus van Frank en mij.

  • 28 Januari 2007 - 11:29

    Sabine:

    Hoi Lily
    Wat leuk deze weblog!wat een idee om zo iedereen op de hoogte te houden.
    Zo te lezen ben je nu gesetteled en kan het grote leren beginnen. Ik wens je veel geluk en plezier daar in Cairo!

    Groeten van Sabine

  • 28 Januari 2007 - 12:06

    Paukine En Bert:

    hello lill,bedankt voor je nieuwsbrief,het zal een hele verandering zijn na het geregelde Nederland nu een gezellige chaos daar.Het komt bekend voor dat je schreef,ik kon ze nog niet verstaan,dat hebben wij ook dikwijls.Maar wij zijn waarschijnlijk niet zo goed in het Spaans als jij in het Arabies.Wij zijn vrijdag weer in Spanje aangekomen,maaar het weer is hier net als in Nederland,regen en 9

  • 29 Januari 2007 - 10:38

    Anneke:

    Hi Lily,
    Het is geweldig om je zo te kunnen volgen.. wat een spannende dagen heb je al achter de rug en je bent er net.. Maar ontzettend gaaf dat je al een appt hebt gevonden.. Ben benieuwd hoe de lessen gaan.. enne a bientot

  • 29 Januari 2007 - 17:11

    Sabine:

    Hoi Lily
    Wat leuk deze weblog!wat een idee om zo iedereen op de hoogte te houden.
    Zo te lezen ben je nu gesetteled en kan het grote leren beginnen. Ik wens je veel geluk en plezier daar in Cairo!

    Groeten van Sabine

  • 06 Februari 2007 - 18:05

    Hannie:

    Wat interessant allemaal, ik zie je al zitten in het cafe tussen de Egyptenaren. Je spreekt al van we... dus je voelt je vast goed. Ook het drukke ongeregelde verkeer zal wel wennen, gelukkig hoef je nog niet naar huis. Alle indrukken kunnen een plekje krijgen. Hoe is het met de studie?
    Het begint hier te sneeuwen en het is voor mij echt te koud om te golfen. Hartelijke groet, en tot het volgende bericht. Ik geniet van je verhalen.

  • 15 Februari 2007 - 11:01

    Els Verbeek:

    Hi Lily,
    Ik zie niet mijn reactie op jouw berichten, zo ik vraag me af of je ze ook wel heb ontvangen. Dus voor dat ik nog verder ga laat me weten of je ze inderdaad heb ontvangen. Hoe gaat het, nog steeds heel hard aan het studeren. Geniet ook een beetje!!!
    Tot horens,
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Caïro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2007

Laatste bericht uit Cairo

24 Maart 2007

Lente in Cairo

07 Maart 2007

Oases en vuilnisophalers

18 Februari 2007

Leven in Cairo

07 Februari 2007

Studeren in Cairo
Lily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 3355

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: