Lente in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Lily Bont - WaarBenJij.nu Lente in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Lily Bont - WaarBenJij.nu

Lente in Cairo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lily

24 Maart 2007 | Egypte, Caïro

Het is lente in Cairo en mijn leventje hier begint een routine te worden: vijf dagen per week 's morgens om half negen op weg naar het instituut, om half twee klaar met de lessen, nog wat in de bibliotheek werken of naar huis, huiswerk maken,'s avonds vaak even een uurtje in het internetcafe. Klinkt saai, maar dat is het gelukkig niet. Genoeg afleiding met die meiden in mijn huis en de andere studenten. In het weekend neem ik de tijd om (een deel van) Cairo te verkennen. Gisteren, vrijdag (de eerste dag van het weekend) ben ik echter thuisgebleven vanwege rotweer. Zo rondom april komt het vaker voor dat je een dag de zon niet kunt zien door een 'zandstorm': een harde, warme wind die de halve Sahara meeneemt. Alle kleur verdwijnt dan uit de straten en je krijgt happen stof binnen. Op zo'n moment ben ik jaloers op de dames die van top tot teen met lappen zijn behangen. Erg praktisch. Ik ben, met bril op en contactlenzen uit, maar naar de kapper gegaan (en ben met een coupe 1964 thuisgekomen, maar de lieve Griekse kapper, compleet met snor, had er wel erg zijn best op gedaan).'s Avonds begon het gelukkig te regenen en hebben we een halve emmer zand op de vloer van ons appartement bij elkaar gebezemd. Vandaag was het prachtig weer en ben ik gaan wandelen door een schilderachtige buurt, de nauwe straatjes vol mensen en winkeltjes met de omvang van een groot uitgevallen kast, achteloos gebouwd in of tegen eeuwenoude muren van allerlei paleizen, moskeeen, mausolea, etc. Er lopen daar geen toeristen, dus kreeg ik van alle kanten aandacht en werd me thee aangeboden op zo'n terrasje met shisha-rokende mannen. Gezellig. Ze vonden mijn Arabische gestamel prachtig. De wereld van de mensen in deze buurt staat overigens mijlenver af van de wereld in Zamalek, de buurt waar ik woon. In Zamalek wonen typisch de nieuw-rijken (de oud-rijken heeft Nasser indertijd definitief doen verdwijnen)en die zouden zich nooit met hun BMW's en Mercedesen in het oude stadsdeel begeven. De mensen die daar wonen vinden ze maar vies en onbeschaafd, daar willen ze niets van weten. De Egyptische maatschappij is, naar mijn bescheiden mening, een gespleten maatschappij: een kleine laag met geld (en veel kapsones) en de grote massa met vrijwel geen geld. Iets daartussen in, een florerende middenklasse, heb je bijna niet. De rijken gaan zich te buiten aan de meest extravagante feesten, met dames met diep decollete, korte rokken, natuurlijk onbedekte haren, vier lagen make-up op het gezicht. Niets islamitisch aan te ontdekken. Daar tegenover staat dan weer het diep gelovige deel van het volk, of dat zich als diep gelovig voordoet. Of je nu echt gelovig bent, of een beetje gelovig, of - Allah verhoede! -niet gelovig, je moet nu eenmaal altijd meelopen in de islamitische pas. Dat wordt voor mij het beste gesymboliseerd door de oproep tot gebed die vijf maal per dag over de hele stad klinkt. Je moet het horen, of je wilt of niet. Vooral op vrijdag. Dan klinkt om 12 uur de 'preek' door de straten, vanaf alle minaretten in de stad. En de straten rondom de moskeeen - die kennelijk al vol zijn - zijn gevuld met biddende mannen (die gisteren trouwens ook stof zaten te happen op de stoep). Maar ik moet ook bekennen dat ik graag op vrijdag op ons terras zit en luister naar die 'deken' van stemmen die heel Cairo om 12 uur (alle muezzins moeten verplicht op precies hetzelfde moment beginnen met hun Allahu Akbar) bedekt.
Vanaf eind volgende week heb ik tien dagen vrij; het kan zijn dat ik even een weekje naar Holland kom.
Groet en ma'asalaama,
Lily

  • 25 Maart 2007 - 07:20

    Sabine:

    Lily, het klinkt zo mooi allemaal wat je meemaakt. Maar dat heeft ook te maken met de manier waarop je het schrijft. Daar ben je goed in! Je krijgt een "zeer goed" van deze juf.

    Als het even meezit, gaat de lente hier ook komen. De klok is net een uurtje vooruit gezet. En de verwachtingen voor vandaag zijn goed. Zelfs nu, 's morgens vroeg, straalt de zon al heerlijk mijn huis binnen. Dit weer zal volgens de verwachtingen een paar dagen aanhouden. Dat is mooi want onze eerste groep van school gaat op kamp naar Texel. Hoe hebben we het zo goed kunnen plannen!

    Ik zit midden in de voorpret van het boeken van het Vietnamreisje. Naja, voorpret... wel even slikken als de facturen komen! De tickets zijn binnen en nu moeten we nog wat hotels en bouwstenen betalen. Wel een geregel als je met 6 personen gaat.

    Verder ga ik een tijd tegemoet met veel dagen vrij. Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, Meivakantie. Heerlijk!
    Misschien ben jij met Pasen dus in Nederland? Of je gaat dan net terug.
    Hopelijk tref je het dan ook met het weer.

    En wat betreft je coupe 1964... gewoon zou houden... retro en vintage zijn weer helemaal in!

    Groeten van Sabine

  • 25 Maart 2007 - 09:24

    Ton Kersbergen:

    lieve Lily, ik heb je eerste mailbericht ontvangen en je gelooft het niet, ook hier is de lente begonnen. Ik reageer nu even kort, de zomertijd is ingegegaan en ik moet klussen bij onze zoon Nikaj en partner Dewi. Ze gaan volgende week een nieuw huis betrekken, dus kunnen ze alle beshikbare handjes wel gebruiken, zelfs die ouwe handen van mij!! Ik sta daar te schilderen en koop ik het de schilderen doen door een bedrijf onder het mom van druk, druk, druk,. Ik reageer deze week nog wel en keer op je verhaal over de lente in Cairo. Het leest een beetje als het boekje van Geert Mak "de brug " groetjes ton K.

  • 25 Maart 2007 - 09:29

    Ton. Kersbergen@xs4a:

    ps, ik moet wel op mijn woorden passen want je hele netwerk kan meelezen!! Er staat een taalfout in de vorige mail. Ik bedoel te zeggen Thuis laat ik het schilderswerk doen door professionals en bij Nikaj sta ik zelf te klussen.Maar je weet eenmaal een kind altijd een kind! ton k.

  • 26 Maart 2007 - 14:01

    André Hageman:

    Ha die Lil,

    Niet opscheppen over de lente want wij hebben hier op dit moment ook prachtig weer. Alles komt weer tot leven, de bloembollen bloeien, de vogels zingen alsof ze met een wedstrijd voor aanstormend talent mee doen en zelfs de mensen beginnen wat minder somber te kijken en wat minder stuurs te reageren. (vanzelfsprekend heb ik het hier over mezelf.)

    Ik vind het wel van lef getuigen dat je de wat minder "veilige" buurten in durft te gaan alhoewel je daar natuurlijk wel het echte Egypte ziet.

    Je hebt het over een rijke bovenlaag die zich extravagant gedragen, dat klinkt knap Westers en daar wordt een land toch niet echt wijzer van. Niet dat ik mensen een goed leven misgun maar als daarbij de medemens wordt vergeten krijg je een soort USA cultuur waar Rusland inmiddels ook knap onder gebukt gaat.

    He bah, wat een serieus gebazel, alsof ik beter zou zijn dan een ander. Laten we het maar even over golf hebben. Uiteraard missen we je, vooral je mooie airshots en en de ballen die je zo mooi strak het water in slaat. Maar troost je het niveau van de groep is er de afgelopen maanden ook niet echt op vooruitgegaan behalve de prestaties op de 19e hole waar flink wordt ingenomen en waar de sterke verhalen niet van de lucht zijn.

    Ik stop er mee want ik moet naar een vergadering, we kijken uit naar je terugkomst, geniet van het leven in Egypte en vooral veel succes met je studie.

    Hartelijke groeten van Tinus en André.

  • 26 Maart 2007 - 14:23

    Ton:

    Hai Lil, net terug van 4 dgn. skiën met Pannekoek en z'n zonen, dus die "warmte" uit Egypte voelt toch lekker aan. Breng de zon maar mee met Pasen en 'n waterpijp dan trekken we hier ook 'n beetje bij! Komend weekend gaat het tennispark weer volledig opgeknapt open dus meld je maar dan krijg je je nieuwe clubshirt ook gelijk. Tot gauw,gr Ton++

  • 28 Maart 2007 - 16:59

    Anneke:

    Lente ook in Amsterdam.. heerlijk zojuist een uurtje op terras op het balkon en zowaar een ietie pietsie kleurtje.. Maar als ik dan jouw dagboek lees dan waan ik mijzelf in Cairo.. Er is vast wel een uitgever te vinden.. Heerlijk om te lezen dat het je goed gaat en wat een ervaringen!
    A bientot.
    Bisous Anneke

  • 10 April 2007 - 17:02

    Hannie:

    Hoi Lily, even een wat verlate reactie uit Badhoevedorp. Wat een heerlijke belevenissen beschrijf je. Ik zie je lopen door de staatjes. Leuke oefenmomenten met de mannen aan de thee. Mag je ook wat roken of bieden ze je dat niet aan? Waar leeft de "arme"klasse van? en hoe komen de nieuwe rijken aan hun centen? Confronterende ervaringen. Ik kijk uit naar je uitgebreide verhalen bij thuiskomst. Wanneer is het gepland? Daphne,hooooog zwanger, is even op mijn terras komen zitten in het zonnetje uitkijkend op mooie vogeltjes. De laatste lootjes zijn heftig.
    Met Pasen zijn we 2 keer gaan lopen, mijn slag is nog waardeloos maar ik vind het heerlijk.
    Veel liefs, en geniet
    Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Caïro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2007

Laatste bericht uit Cairo

24 Maart 2007

Lente in Cairo

07 Maart 2007

Oases en vuilnisophalers

18 Februari 2007

Leven in Cairo

07 Februari 2007

Studeren in Cairo
Lily

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 3360

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: