Leven in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Lily Bont - WaarBenJij.nu Leven in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Lily Bont - WaarBenJij.nu

Leven in Cairo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lily

18 Februari 2007 | Egypte, Caïro

Een maand lang nu alweer geniet ik van het Caireense leven en dat begint nu gewoon z'n gangetje te gaan. Het leven in onze flat loopt op rolletjes, de schoonmaak-, boodschappen- en kook-taken worden keurig verdeeld (ja, ik kook ook af en toe). We eten overigens ook vaak bij een lekkere Italiaan vlakbij, waar je de heerlijkste pasta's etc. krijgt voorgezet voor zo'n Euro 2 a 3. Dat doen we vooral als het huiswerk onze oren uitkomten we geen zin hebben om te koken. De laatste keer in deze pastatent hebben we gefascineerd naar een volledig gesluierde dame gekeken, alleen haar ogen zichtbaar en die keken duidelijk verliefd naar haar vriend/man (in spijkerbroek, witte gympen, zonnebril nonchalant in zijn kapsel). Hoe zou zij nu spaghetti eten met zo'n flap voor haar gezicht? Nou eenvoudig, ze kreeg een apart tafeltje in de hoek, waar ze met haar rug naar iedereen gewoon haar flap omhoog kon doen.
De nadruk in onze lessen ligt bijna uitsluitend op taal - Egyptisch Arabisch en Standaard Arabisch - een beetje tot onze teleurstelling. Ter afwisseling hadden we het af en toe wel over M.O.-politiek of geschiedenis willen hebben, maar daar is gewoon geen tijd voor. Gelukkig wordt een dag per week gewijd aan 'het leven in Egypte en - vooral - in Cairo' en dan trekken we met z'n allen de stad in om bepaalde bezienswaardigheden te bezoeken. De stad staat propvol met de prachtigste gebouwen uit de (islamitische) middeleeuwen, veel daarvan al behoorlijk pokdalig geworden door de eeuwen heen, maar gelukkig wordt er ook aardig wat gerestaureerd. Tussen die monumenten wordt gewoon geleefd in krakkemikkige flatgebouwen, vaak illegaal gebouwd.Regelmatig stort zo'n bouwsel dan ook in op de hoofden van de bewoners, en blijft er een hoop stenen liggen totdat iemand anders daar gewoon weer wat bovenop zet. Van een schoonheidscommissie hebben ze hier in Cairo nog nooit gehoord.
Vorige week zijn we in het oudste deel van Cairo meegenomen door een archeoloog naar de resten van een Romeinse vestingstad, zo'n 7-8 meter onder straatniveau en onder de koptische en andere gebouwen die daar weer bovenop zijn gezet. Je gaat je dan steeds meer realiseren dat op deze plek al gedurende zo'n 5000 jaar de prachtigste steden en gebouwen zijn neergezet.
Gisteren moesten we ons visum laten verlengen in een gebouw dat iedereen kent, want iedere Egyptenaar (of buitenlander) die iets officieels wil doen moet naar dit symbool van de gigantische Egyptische bureaucratie. Het is met Russische hulp tijdens de Nasser-periode neergezet en zou in Moskou niet misstaan: gigantisch groot, 11 verdiepingen hoog en er huizen tienduizenden ambtenaren in. Een doolhof van gangen met kleine kamertjes propvol met ambtenaren, vaak vrouwen, met z'n drieen aan een klein tafeltje, stapels papieren voor hun neus, nergens een computer te bekennen. De gangen propvol, een bonte stoet van mensen. We werden aanvankelijk van loket naar loket gestuurd en vreesden het ergste, maar uiteindelijk stonden we binnen twee uur weer op straat. Dus kennelijk kunnen de zaken hier af en toe ook op een efficiente manier afgehandeld worden. Gebeurt echter niet vaak.
Het is hier inmiddels echt voorjaar geworden, heerlijk weer, we genieten van de zon op ons terras.
Allemaal weer bedankt voor de reacties en e-mails. Ik had nooit gedacht dat ik nog eens zoveel tijd met zoveel plezier in een internetcafe zou doorbrengen. Dus blijf julie berichten maar sturen.
Groet en ma'asalaama,
Lily

• 18 Februari 2007 - 15:38

André Hageman:

Hoi Lilly,

Ik ben toch wel een beetje jaloers op je. Niet omdat je hard moet buffelen en soms "wel eens" moet koken maar wel om de prachtige gelegenheid die je hebt om zo intens kennis te maken met een andere cultuur, gewoontes en mentaliteit.
    Als ik dan kijk naar de routinematige weken die ik draai(en met mij heel veel mensen) besef ik als dat je, zoals jij gedaan hebt, toch altijd je idealen moet nastreven.

Een beetje jaloers dus, maar ik hoop dat jij er volop van geniet.

hartelijke groeten,

André

• 18 Februari 2007 - 16:58

Robert Aus Wien:

sag kannst du nicht auch hin und wieder fotos von euch schoenheiten und der stadt kairo mitmailen??
    kuesschen robert

• 18 Februari 2007 - 17:00

Vergnes-huitema-p+b:

Salaam?Lill,Zojuist Joke aan de telefoon gehad,zij en Danny zijn afgelopen week in het ziekenhuis geweest en hebben beide een inplantaat gekregen,zij konden niet meer tegen het geprik in de arm.Zij(Joke) was net net wer een beetjes bijgekomen,Danny is slecht volgens oke.Wat moeten zij toch veel ellende meemaken.Wij zijn vrijdagavond terug gekomen uit Frankrijk,L'Alpe.Joop had lles georganiseerd,Wim,Trudy,Ton,en Helene,waren niet mee dus het groepje was klein,Joop,Henk,Gerrit,Anna,Betty en wij beide.Het hotel was prima en het was toch gezellig,echter het weer was niet geweldig.Wij hebben maar drie dagen kunnen skieën,waarvan maar één met zon.Het wordt tijd dat jullie weer mee gaan! Zo wij weten wat van jou en nu weet je weer iets van ons.Het lijkt mij bijzonder interresant maar niet voor te lang,zo'n voorval met die lap voor het hoofd,kan ik niet begrijpen.Lieve Lill nog veel leer plezier en de groeten van Pauline en Bert

• 18 Februari 2007 - 19:56

Anneke:

Ik sluit mij aan bij Andre.. wat een saai leven hier in Amsterdam.. haha..
    nee hoor valt best mee, maar wat jij nu meemaakt is volgens mij goed voor eenieder om zo af en toe is uit je normale routine te gaan en op te gaan in een andere cultuur.. Ik moest je ook de hartelijke groeten overbrengen van Otto G. sprak ik vrijdag en vertelde van jouw avontuur.. heb het ook in Grunn verteld aan onze oud-collega's en iedereen is zo enthousiast over waar je mee bezig bent. Respect Lil... Daph en ik zaten vanmiddag aan de thee en zijn allebei zo enthousiast over wat we allemaal lezen..kijk uit naar je volgende avontuur. Kan zijn dat je Birgit Verberk nog tegen het lijf loopt in Cairo.. Zij is daar al 2 weken en blijft nog 1 week. Heb verteld uiteraard dat jij daar ook zit.. (is dat niet weird.. ) A bientot.. Anneke

• 18 Februari 2007 - 20:40

Helene & Ton:

Wij zijn gelukkig helemaal niet jaloers. Warm en chaotisch gebeuren, waar de waterpijp als enige wat soelaas bood. Sjaloom XXXX

• 18 Februari 2007 - 20:50

Marijke:

ha mupje, ben toch zo benieuwd wat jullie daar eten!! en als jij kookt, wat maak je dan? of heb je een stapeltje NRClekkers bij je? Onze verwachtingen zijn natuurlijk hoog gespannen qua culinaria als je terugbent.
    Wat heerlijk dat het voorjaar is geworden. Die kou is maar niks voor de concentratie.Ook hier is het vrijwel voorjaar: we horen de vogels in de tuin (voller dan vol met sneeuwklokjes) kwetteren, de futen balsen dat het een lieve lust is, en onze poes Kip (uit Frankrijk meegenomen) is 's avonds bijna niet binnen te krijgen. We missen je hier, en we hopen dat je ons ook een beetje mist!
    Dikke kus, Frank en Marijk

• 21 Februari 2007 - 16:24

Helene & Ton:

Hoi Lily, we zijn dus niet jaloers, het begint nu blijkbaar inderdaad lekker warm te worden,alleen de waterpijp gebruik jij niet, jammer. Dus wat snap je nu niet? Geniet van alle indrukken en vergeet niet, dat ook de Egyptenaren Israël hebben belaagd. Sjaloom XXXXXX

• 22 Februari 2007 - 18:09

Sabine:

Leuk om je belevenissen weer te lezen!
    Ik heb nu ook vakantie. Misschien ga ik nog wat avonturen beleven met mijn neefjes die hier komen logeren. Daarnaast gaat de Vietnamreis steeds meer vorm krijgen. We hebben al het een en ander geboekt en geregeld.
    Wat lekker, een zonnetje daar! Hier is het nog steeds echt herfstweer...
    Veel plezier samen maar weer!

Sabine